Το Πρόγραμμα περιέχει συνολικά δέκα (10) τρίωρες τηλε-συναντήσεις/σεμινάρια (εκ των οποίων οι έξι (6) είναι προσανατολισμένες στην «ανάγνωση και συγγραφή λογοτεχνίας» και τέσσερις (4) στην «διδασκαλία της δημιουργικής γραφής στη σχολική τάξη ».
Όλα τα σεμινάρια/εργαστήρια είναι τριών διδακτικών ωρών και σε κάθε σεμινάριο θα προηγείται αποστολή εκπαιδευτικού υλικού (άρθρα, σημειώσεις, βίντεο κ.ά).Τα μαθήματα γίνονται ζωντανά μέσω zoom, Πέμπτες 17.30-20.30. Πρώτο μάθημα Πέμπτη 30 Μαρτίου.
Σε ποιους απευθύνεται:
Σε όλους και όλες τους/τις εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται για τη βελτίωση της σχέσης τους με τη λογοτεχνία, την κατάκτηση συγγραφικών λογοτεχνικών δεξιοτήτων και θέλουν να εντάξουν τη δημιουργική γραφή στη σχολική τάξη και στη διδασκαλία τους.
Στο συγκεκριμένο σεμινάριο οι εκπαιδευτικοί ασκούνται σε ορισμένα αντικείμενα:
- Να διαβάζουν και να γράφουν λογοτεχνία
- Να μετατρέπουν τη σχολική τάξη σε εργαστήριο δημιουργικής γραφής
- Να διδάσκουν δημιουργική γραφή στο σχολείο με απόλυτα στοχευμένες ασκήσεις
Στον Πρώτο Κύκλο Συναντήσεων «Ματιές στο εργαστήρι του ποιητή» (3 συναντήσεις) εστιάζουμε στην ποίηση (από μέσα), την τέχνη που είχε ως αφετηρία τη Μουσική (επαναλήψεις, συνηχήσεις, παρηχήσεις, ρίμα) και τον Χορό (Ρυθμός, Μέτρο). Σήμερα έχει αυτονομηθεί αλλά κουβαλάει ακόμη τα ίχνη τους, δηλαδή επαναλήψεις ήχων και λέξεων, συμμετρίες, ρίμες, παρηχήσεις, μέτρο, ρυθμός).
Ο πρώτος κύκλος συναντήσεων επικεντρώνεται στην ποιητική δημιουργία. Κεντρική θέση έχει η εξοικείωση και εκμάθηση τεχνικών, αρχών και κανόνων ποιητικής σύνθεσης και γραφής, που καταγράφονται στην ακριβή κληρονομιά του Κ.Π.Καβάφη, του Γ. Σεφέρη και ενμέρει στο δοκιμιακό έργο των Ε. Α. Πόε και Τ.Σ. Έλλιοτ.
Στον Δεύτερο Κύκλο Συναντήσεων (3 συναντήσεις) εστιάζουμε στον πεζό λόγο.
Ο δεύτερος κύκλος «ματιές στο εργαστήρι των πεζογράφων» προσανατολίζεται στον πεζό λόγο ( από μέσα) και κυρίως στις αφηγήσεις βραχείας φόρμας. Κεντρική θέση έχει η εξοικείωση με τις τεχνικές και τους κανόνες συγγραφής της περιγραφής, της αφήγησης, της σκηνής, της πλοκής, της μικρομυθοπλασίας και της κατάκτησης αφηγηματικών δεξιοτήτων.
- Αφήγηση, διάλογος, σκηνή, πλοκή, χώρος, χρόνος. Ανάλυση αφηγηματικής μονάδας και ελάχιστης αφηγηματικής δομής, αφηγηματική πυραμίδα Freytag,
- Η γραμματική της παραδοσιακής, νεωτερικής γραφής και αυτομυθοπλασίας. Ασκήσεις /Εφαρμογές.
- Ασκήσεις στη σύνθεση χαρακτήρων, πλοκής και κλασικών τεχνικών αφήγησης ιδιαίτερα στη μινιμαλιστική αφήγηση και στη μικρομυθοπλασία.
Στον Τρίτο Κύκλο Συναντήσεων (4 συναντήσεις) εστιάζουμε στις συνθήκες μετατροπής της τάξης σε Εργαστήριο Δημιουργικής Γραφής, στη σύνθεση ασκήσεων Δημιουργικής Γραφής και στις αντίστοιχες παιδαγωγικές εφαρμογές.
- Με δράσεις – παιγνίδια βιώνουμε το ρυθμό, το μέτρο και τη μελωδία στον ποιητικό στίχο. Σεβασμός στην ειδική πρόσληψη του ποιήματος ανάλογα με την ηλικία των παιδιών, αρχικά με βάση τον ήχο και το ρυθμό και αργότερα με βάση το νόημα.
- Λίμερικ, Χάι κου, Τυπογραφικά Ποιήματα και Οπτική Ποίηση (Καλλίγραμμα).
- Ασκήσεις OYLIPO, σύνθεση χαρακτήρων, σκηνικού, χρήση οπτικής γωνίας και προοπτικής. Κατασκευή ιστοριών με τη βοήθεια τεχνικών, εικόνων, σουρεαλιστικών παιγνιδιών, του φανταστικού διώνυμου, της παραμυθοσαλάτας κ.ά.
- Ασκήσεις και εφαρμογές, σχετικά με τροποποίηση των αφηγηματικών συμβάσεων του κειμένου. Ασκήσεις στα είδη της μικρομυθοπλασίας και συγγραφή εναλλακτικού τέλους ή σύνθεση ενός νέου κειμένου.
- Τεχνικές Παρωδίας, Μεταποιήματα, Ποιήματα και αναγνώσεις, διδακτικές και παιδαγωγικές εφαρμογές.