Σεμινάρια Εξ' αποστάσεως
Επιμόρφωση

ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Το Εργαστήριο Μελέτης Κοινωνικών Θεμάτων, Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης (ΜΕ.Κ.ΘΕ.Μ.Ε.) του Π.Τ.Ν. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων σε συνεργασία με το Γαλλικό Τμήμα του Ομίλου Ευρωπαϊκού Τύπου (Club de la Presse Européenne, Paris) οργανώνουν Διαδικτυακό Επιμορφωτικό Πρόγραμμα, στο πλαίσιο της ανάδειξης επίκαιρων θεμάτων που αφορούν στη γλώσσα και στην επικοινωνία στην τρέχουσα κρίση της πανδημίας. Το πρόγραμμα έχει τον γενικό τίτλο:

Ο δημόσιος λόγος στην εποχή της πανδημίας

Το πρόγραμμα θα είναι διάρκειας 20 ωρών. Θα ξεκινήσει στις αρχές του 2021 και θα ολοκληρωθεί την άνοιξη.  Χορηγός επικοινωνίας του προγράμματος είναι το CNN Greece.

ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Δεκάδες νέοι όροι που αφορούν στην υγειονομική κρίση που εξελίσσεται έχουν ήδη εγκατασταθεί στο λεξιλόγιό μας, ενώ αναγνωρίζονται με μεγάλη ταχύτητα από τα λεξικά. Την ίδια στιγμή η πανδημία δημιουργεί νέες συνθήκες στην επικοινωνία μεταξύ των ομιλητών της κοινότητας, δεδομένου ότι έχει εισβάλει σε πολλές εκφάνσεις της ζωής μας. Ζητήματα γλωσσικής αλλαγής, γλωσσικής προσαρμογής, επανασημασιολογήσεων των λέξεων, αλλά και άλλα που σχετίζονται με την ιδεολογική λειτουργία του λόγου περιλαμβάνονται στις θεματικές του συγκεκριμένου επιμορφωτικού προγράμματος. Επιπλέον, το πρόγραμμα θα διαπραγματευτεί και το κρίσιμο θέμα της ανάπτυξης του διχοτομικού λόγου σε εποχές κρίσεων και ειδικότερα σε σχέση με την κρίση της πανδημίας.

Ο ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Βασικός σκοπός του επιμορφωτικού προγράμματος είναι να προσφέρει σε κάθε ενδιαφερόμενο τις απαραίτητες γνώσεις  σχετικά με την κωδικοποίηση και την αποκωδικοποίηση των μηνυμάτων που αφορούν στην επικοινωνία στη δημόσια, αλλά και στην ιδιωτική σφαίρα, σε εποχές κρίσεων και εν προκειμένω στη σύγχρονη εποχή της υγειονομικής κρίσης.

Το πρόγραμμα δομείται σε τρεις (3) διδακτικές ενότητες: 

  • Διδακτική Ενότητα 1:Οι λειτουργίες της γλώσσας, με έμφαση στην ιδεολογική και κοινωνικοποιητική λειτουργία.
  • Διδακτική Ενότητα 2:Οι επιδράσεις της πανδημίας στην επικοινωνία. Οι απεικονίσεις των αναγκών και ιδιαιτεροτήτων της υγειονομικής κρίσης στη γλώσσα.
  • Διδακτική Ενότητα 3:Ο διχοτομικός λόγος. Κριτική ανάλυση λόγων της δημόσιας σφαίρας στην εποχή του covid

Ενδεικτικές επιμέρους θεματικές των ενοτήτων:

-Η γλώσσα των μέτρων. Γλωσσικές στρατηγικές και επιχειρήματα στην πολιτική διαχείριση της πανδημίας.

-Η εργαλειοποίηση των όρων για τη συγκρότηση της «νέας κανονικότητας».

-Διαγενεακός διχοτομικός λόγος. Γλωσσικές απεικονίσεις των νέων και ηλικιωμένων ατόμων. Ηλικιακός ρατσισμός και αναλωσιμότητα.

-Γλωσσικές απεικονίσεις του εγκλεισμού στα social media. Ο οίκος ως «φυλακή».

-«Ο κορωνοϊός, το 5G και ο Bill Gates». Ο συνωμοσιολογικός λόγος στην εποχή του κορωνοϊού.

-«Chinavirus». Ο ιός ως «άλλος». Ρατσιστικός λόγος και πανδημία.

-Οι ιατρικοί όροι στην εποχή της πανδημίας και στην εποχή των μνημονίων. Συγκριτικές προσεγγίσεις.

-Γλωσσική ανάλυση των διαφημιστικών σποτ για την πρόληψη και την καταπολέμηση της πανδημίας κατά τη διάρκεια της καραντίνας.

-Η γλώσσα της εκπαίδευσης στην εποχή της πανδημίας. Γλωσσική διαχείριση των υγειονομικών μέτρων σε περιβάλλον (προ)σχολικής εκπαίδευσης.

Leave a Reply